• Dorthe Live Peper

Hoe corona-stress ons immuunsysteem verzwakt

Bijgewerkt op: 4 nov. 2021



Recent onderzoek toont aan dat sinds de coronapandemie er meer stress, angst, depressieve gevoelens, slapeloosheid en PTSS is ontstaan. Zo laat bijvoorbeeld een Belgische onderzoeksbureau Sciensano zien dat op basis van 40.000 respondenten het percentage van vrouwen dat stress en angst ervaart is verdubbeld in 2020 ten opzichte van 2018. Deze situatie stelt onze mentale weerbaarheid behoorlijk op de proef. Maar wat doet dit met ons immuunsysteem?


Darmbacteriën en de invloed op je immuunsysteem

Wist je dat 80 % van alle cellen van je immuunsysteem zich bevinden in het spijsverteringskanaal? De darmbacteriën (darmflora) vormen in je darmwand een natuurlijke barrière tegen indringers. Goede bacteriën geven antibiotische stoffen af om virussen en slechte bacteriën te doden. Deze bacteriën hebben dus een directe link met je immuunsysteem.

Hoe stress je immuunsysteem verstoort

Wanneer je stress hebt, registreren je hersenen dat als "gevaar". Helaas kent je lichaam niet het verschil tussen reëel gevaar op leven en dood en de stresssituaties die bijvoorbeeld voortkomen door de coronapandemie. Door stress maakt je lichaam adrenaline en cortisol aan, hierdoor kom je in de vecht- en vluchtmodus. Deze hormonen activeren je spieren en hersenen, maar zetten je darmen stil. Spijsvertering is niet belangrijk als je moet vechten of vluchten, dus die komt op de laatste plaats.


Maar ook chemische medicijnen, luchtvervuiling, chloor in ons drinkwater, antibiotica in ons vlees, pesticiden in onze groenten en fruit, alcohol, drugs en geraffineerde en geoxideerde suikers en vetten, zijn vormen van stress voor je lichaam.


Door stress maakt je lichaam minder spijsverteringsenzymen en maagzuur aan. Maagzuur heb je nodig om virussen, bacteriën, schimmels en parasieten te doden.

Door een tekort aan maagzuur kan niet de gewenste zuurtegraad bereikt worden, hierdoor verlaat de voeding te laat je maag en kan de voedselbrij gaan gisten en rotten.

Dit veroorzaakt ontstekingsreacties en om deze tegen te gaan wordt je immuunsysteem ingeschakeld.


De 2 soorten immuunsystemen

We hebben een specifiek immuunsysteem dat virussen en andere indringers te lijf gaat en een niet specifiek immuunsysteem dat helpt om sneller van verwondingen te genezen. Dit niet specifieke systeem geeft ontstekingsreacties. Een wond of breuk geneest hiermee. Dit deel van het immuunsysteem wordt geactiveerd bij een stressreactie. Het heeft voorrang op het specifieke immuunsysteem omdat levensgevaar acuut is. Het specifieke immuunsysteem dat reageert op virussen wordt in het geval van zo’n stressreactie onderdrukt en in de wacht gezet. Zodra het acute gevaar is geweken herstelt dit zich weer en komt het lichaam tot rust.


Wanneer je langdurige stress ervaart, komen er voortdurend stresshormonen vrij. Dit zorgt voor chronisch verhoogde ontstekingsreacties en onderdrukking van het specifieke immuunsysteem. Het gevolg hiervan is een verhoogde kans op ontstekingen en ziekte. Zo kan je dus tijdens deze coronapandemie extra gevoelig worden voor het virus.

Symptomen van een zwak immuunsysteem

Helaas is bij veel mensen de darmflora er slecht aan toe, waardoor hun immuunsysteem verzwakt is. Symptomen die daarbij horen zijn o.a.: regelmatige verkoudheidsklachten, trage genezing van griep, spijsverteringsproblemen, diarree, constipatie, winderigheid, (voedsel)allergieën, huidproblemen (eczeem, psoriasis, acne), chronische vermoeidheid, migraine, depressie, spier- en gewrichtsklachten, blaasontsteking, ontstoken tandvlees, langzaam helende wondjes etc.


Tips om je immuunsysteem te versterken:

  • Stress voorkomen: onderzoek de redenen waarom je stress hebt en ga ermee aan de slag!

  • Eet zoveel mogelijk gevarieerd en zorg dat je zoveel mogelijk kleuren op je bord hebt. Kleurrijke voedingsmiddelen zitten vol met antioxidanten!

  • Zorg dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Je darmbacteriën leven op vezels! Wil je weten waar ze inzitten? Ga dan naar mijn blog: https://www.vitali-d.nl/post/de-nadelen-van-een-fodmap-dieet-op-een-prikkelpare-darm

  • Eet ook regelmatig gefermenteerde voeding voor het herstellen en verbeteren van je darmflora. Denk aan zuurkool, tempeh, kefir, miso etc.

  • Vermijd grote hoeveelheden gluten en lactose (melksuiker). Deze kunnen lastig zijn om te verteren en kunnen daardoor ontstekingen veroorzaken.

  • Minder/stop met het eten en drinken van geraffineerde suikers, vetten en alcohol.

  • Zorg voor voldoende beweging. Lees hier over de voordelen van bewegen op je darmflora: https://www.vitali-d.nl/post/beweging-zorgt-voor-meer-goede-darmbacteriën

  • Zorg voor voldoende slaap en las elke dag voldoende ontspanningsmomenten in.



Heb jij last van één van de bovenstaande symptomen?

Wil je meer tips voor een gezonde darmflora? Of ervaar je stress en wil jij de regie nemen over je eigen gezondheid en vitaliteit?



Als voedings- en stress/burn-out coach help ik je hier graag bij. Ik geloof dat ieder mens uniek is, dus samen kunnen we kijken naar wat voor jou werkt.


Van harte welkom!


© Dorthe

Vitali-D




275 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven