ester-marie-doysabas-hECwQNeR1iE-unsplas

Stress/burn-out coaching

Als stresscounselor help ik mensen die last hebben van burn-out, overspannenheid, depressie, eenzaamheid, hoog gevoeligheid, angst of onzekerheid. 

Pattern_Barokk_Stor_Hvit_Gradient.png

Wat is stress?

Stress is een systeem dat ervoor zorgt dat je simpelweg weet te overleven. Het lichaam reageert in noodsituaties door hormonen vrij te maken waardoor vechten en vluchten mogelijk gemaakt wordt. Bijvoorbeeld door je ademhaling en hartslag te verhogen en bloeddruk te laten stijgen. Wanneer stress te lang aanhoudt en de oorzaak (vaak emotioneel) niet opgelost wordt, kun je in een burn-out terecht komen. 

Maar ook chemische medicijnen, luchtvervuiling, chloor in ons drinkwater, antibiotica in ons vlees, pesticiden in onze groenten, geraffineerde en geoxideerde suikers en vetten zijn vormen van stress voor je lichaam.

 

Je verbruikt bij een stressreactie een enorme hoeveelheid voedingsstoffen. Magnesium, ijzer, B-vitamines, calcium, vitamine C, kalium en aminozuren: ze worden door de adrenaline-reactie je cellen uitgesleept en verbruikt. Daarom besteed ik tijdens het traject ook aandacht aan je voedingspatroon. 

Stress is positief zolang het ons vooruit helpt. Het wordt een negatieve factor zodra het tegen ons gaat werken. Bij chronische stressbelasting heeft de bijnier zoveel stresshormonen moeten aanmaken, dat dit systeem zijn scherpte verliest en uitgeput raakt.

Als gevolg van een overbelasting van het stress-systeem kunnen de volgende problemen ontstaan:

  • Weinig energie/voortdurende vermoeidheid (CVS)

  • Prikkelbaar

  • Depressieve gedachtes en angstgevoelens

  • Niet gezien, veilig of gehoord voelen

  • Bijnieruitputting (burn-out)

  • Verzwakt immuunsysteem (vaak verkouden/grieperig)

  • Brandstofproblemen (obesitas, diabetes)

  • Hormoonklachten (PMS, PCOS, endometriose, menopauze)

  • Slaapproblemen

  • Spijsverteringsproblemen

  • Ademhalings- en hartproblemen

  • Maag- en darmklachten (Crohn, PDS, colitis ulserosa, leaky gut)  

  • Huidproblemen (acne, eczeem, psoriasis)

  • Laag libido

  • Spier en/of gewrichtsklachten (artrose, artritis, fibromyalgie)

  • Welvaartseffecten (sociale problemen, eenzaamheid)

  • Candida 

  • Etc. 

Cortisol is een primair stresshormoon. Op korte termijn maakt het je krachtig, maar een permanent verhoogde cortisolspiegel is schadelijk.

Hieronder lees je meer over de effecten van cortisol:

  • Verlies van spiermassa en gezonde huid en haren

  • Hunkering naar snelle suiker en koolhydraten

  • Het verzadigingshormoon leptine werkt niet meer, waardoor je gaat overeten. Dit hormoon geeft aan dat we voldoende hebben gegeten

  • Hardnekkig buikvet

  • Bloedsuikerschommelingen worden groter, er kan insulineresistentie optreden. Dit is een voorloper van Diabetes II

  • Stemmingswisselingen, hoge niveaus van cortisol zijn een aanslag op het gelukshormoon serotonine. Hierdoor kunnen we snel boos, gefrustreerd of depressief worden. Serotonine is de voorloper van melatonine, het hormoon dat ervoor zorgt dat we in slaap vallen

  • Hoge niveaus van cortisol betekent dus ook vaak dat we slecht slapen, omdat de melatonine productie is verstoord. Tijdens onze slaap wordt het groeihormoon aangemaakt, onze "onderhoudsmonteur", die ’s nachts de noodzakelijke reparaties uitvoert

  • Snelle veroudering. Het DNA in onze cellen wordt beschadigd door stress waardoor het verouderingsproces kan versnellen

 

Ervaar je een of meerdere kenmerken en wil je graag een turn maken in je leven? 

 

Er is één belangrijk aspect dat altijd centraal staat bij iedereen: bewustwording. Als je je niet bewust wordt wat je valkuilen zijn, is het niet mogelijk je gedrag te transformeren en riskeer je terug te vallen in je oude patronen. Graag begeleid ik je bij dit proces om op zoek te gaan naar de kern van je klachten.

Hoe werkt het?

1 Maak een afspraak

Maak een afspraak door het onderstaand formulier in te vullen, of stuur een mail naar dorthelive@gmail.com, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.

 

2 Intakegesprek

Tijdens het intakegesprek bespreken we, naast een wederzijdse kennismaking, de knelpunten die jij ervaart. We kijken samen naar mogelijke achtergronden en naar wat zou kunnen helpen in jouw situatie. 

 

Op basis van jouw verhaal en klachten formuleren we jouw doel; en gaandeweg stemmen we het traject steeds meer af op jouw behoefte.

 

3 Vervolgconsulten

Tijdens de vervolgconsulten wordt er stil gestaan bij de voortgang. En geef ik je praktische uitleg over hoe het stress-systeem werkt, zodat je beter begrijpt waarom je last kunt hebben van lichamelijke en psychische klachten.

 

In de sessies zullen we niet alleen praten over jouw situatie, maar ook praktisch en ervaringsgericht aan de slag gaan. We kijken daarin samen naar de methoden die het beste bij jou aansluiten. Zo kunnen we aan de slag gaan met oefeningen in ontspanning, houding, en adem, met Mindfulness en Yoga. 

Neem contact op

Bedankt voor je bericht!