ester-marie-doysabas-hECwQNeR1iE-unsplas

Stress/burn-out coaching

Als stresscounselor help ik mensen die last hebben van burn-out, overspannenheid, depressie, eenzaamheid, hoog gevoeligheid, angst of onzekerheid. 

Pattern_Barokk_Stor_Hvit_Gradient.png

Wat is stress?

 

Stress is een systeem dat ervoor zorgt dat je simpelweg weet te overleven. Het lichaam reageert in een stressreactie door hormonen vrij te maken, waardoor vechten en vluchten mogelijk gemaakt wordt. Bijvoorbeeld door je ademhaling en hartslag te verhogen en je bloeddruk- en bloedsuikergehalte te laten stijgen. 

 

Stress is positief zolang de spanning die je nodig hebt om een prestatie te leveren ook iets positiefs oplevert en je lichaam na de stressreactie de kans krijgt om weer in een ruststand terug te keren. Je lichaam moet dus altijd de tijd en rust krijgen om te kunnen herstellen. Wanneer stress te lang aanhoudt en de bijnier zoveel stresshormonen moeten aanmaken, kan dit systeem zijn scherpte verliezen en uitgeput raken. Zo kun je in een burn-out terecht komen.

 

Veel mensen ervaren te veel stress in hun leven. Stress is echter veel meer dan een te drukke agenda. Je lichaam ziet bijvoorbeeld een te hoog suikergehalte in je bloed, altijd als een bedreigende situatie. Je lichaam reageert dus precies hetzelfde op het eten en drinken van geraffineerde suikers als op mentale stress. Ook dan wordt dus je stresshormoon cortisol aangemaakt. Hiernaast geven tekorten aan voedingsstoffen, crashdiëten, niet goed slapen, chemische medicijnen, chronische ontstekingen, virussen, antibiotica in ons vlees, pesticiden in onze groenten etc. ook een stressreactie in je lichaam.

 

Zo kan dus ongezonde voeding en leefstijl ook weer mentale stress veroorzaken en kun je in een vicieuze cirkel terecht komen. Tijdens het traject kan ik daarom ook aandacht besteden aan je voeding- en leefstijl patroon.

Als gevolg van een overbelasting van het stress-systeem kunnen de volgende problemen ontstaan:

  • Weinig energie/voortdurende vermoeidheid (CVS)

  • Prikkelbaar

  • Depressieve gedachtes en angstgevoelens

  • Niet gezien, veilig of gehoord voelen

  • Bijnieruitputting (burn-out)

  • Verzwakt immuunsysteem (vaak verkouden/grieperig)

  • Brandstofproblemen (insulineresistentie, obesitas, diabetes)

  • Hormoonklachten (PMS, PCOS, endometriose, menopauze)

  • Slaapproblemen

  • Spijsverteringsproblemen

  • Ademhalings- en hartproblemen

  • Maag- en darmklachten (Crohn, PDS, colitis ulserosa, leaky gut)  

  • Huidproblemen (acne, eczeem, psoriasis)

  • Laag libido

  • Spier en/of gewrichtsklachten (artrose, artritis, fibromyalgie)

  • Welvaartseffecten (sociale problemen, eenzaamheid)

  • Candida 

  • Etc. ​

Ervaar je een of meerdere kenmerken en wil je graag een turn maken in je leven? 

Er is één belangrijk aspect dat altijd centraal staat bij iedereen: bewustwording. Als je je niet bewust wordt wat je valkuilen zijn, is het niet mogelijk je gedrag te transformeren en riskeer je terug te vallen in je oude patronen. Graag begeleid ik je bij dit proces om op zoek te gaan naar de kern van je klachten.

Hoe werkt het?

1 Maak een afspraak

Maak een afspraak door het onderstaand formulier in te vullen, of stuur een mail naar dorthelive@gmail.com, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.

 

2 Intakegesprek

Tijdens het intakegesprek bespreken we, naast een wederzijdse kennismaking, de knelpunten die jij ervaart. We kijken samen naar mogelijke achtergronden en naar wat zou kunnen helpen in jouw situatie. 

 

3 Vervolgconsulten

Tijdens de vervolgconsulten wordt er dieper ingegaan op de onderliggende oorzaken en kijken we waar bepaalde ongewenste gedragingen en belemmerde overtuigingen vandaan komen.

Ook kan ik je praktische uitleg geven over hoe het stress-systeem werkt, zodat je beter begrijpt waarom je last kunt hebben van lichamelijke en psychische klachten.

In de sessies zullen we niet alleen praten over jouw situatie, maar ook praktisch en ervaringsgericht aan de slag gaan. We kijken daarin samen naar de methoden die het beste bij jou aansluiten. Zo kunnen we middelen als NLP, TA en IoPT inzetten of gaan we aan de slag met oefeningen in ontspanning door adem, mindfulness of Yin Yoga. 

Neem contact op

Bedankt voor je bericht!