• Dorthe Live Peper

Het belang van een goede balans tussen omega 3 en 6

Bijgewerkt op: 18 sep.



Een disbalans tussen omega 3 en 6 is ongezond en heeft een ongekende invloed op je lichaam en breinvitaliteit. Dit komt omdat bijna elke cel een evenwichtige combinatie van voedingstoffen nodig heeft, waaronder een gezonde verhouding omega 3/6 vetzuren. Bij een ongezonde verhouding kunnen de cellen niet goed worden opgebouwd en kunnen de voedingsstoffen en zuurstof niet goed worden opgenomen. Ook de afvalstoffen kunnen hierdoor niet goed worden afgevoerd. Hierdoor kunnen allerlei klachten en ziektes ontstaan.


Wanneer je meer dan 3 x zoveel omega 6 dan omega 3 binnenkrijgt, leid dit tot meer ontstekingen in je lichaam. Ziektes waarbij ontstekingen aan ten grondslag liggen zijn o.a.: hart- en vaatziekten, bijnieruitputting (burn-out) metaboolsyndroom, kanker, ziekte van Crohn, ziekte van Hashimoto, fibromyalgie, depressie, osteoporose, reuma, artritis, allergieën, ziekte van Alzheimer, dementie, huidklachten (psoriasis, eczeem) migraine en chronische vermoeidheid (CVS).

De meeste mensen krijgen 20 tot 25 keer te veel omega 6 binnen!


Het gemiddelde westerse eetpatroon bevat 20 tot 25 keer zoveel omega 6 als omega 3. Wanneer jij je lijf en brein gezond wilt houden, zul je niet meer dan 3 keer omega 6 binnen moeten krijgen dan omega 3. Een goede balans tussen omega 6 en omega 3 kan een van de sleutels zijn om je gezondheid te verbeteren en chronische ziekten te verminderen. De ideale balans tussen omega 6 en omega 3 is 1 op 1. Omega 3 heeft namelijk een ontstekingsremmende werking en omega 6 heeft een ontstekingsbevorderende werking.


Hoe ontstaat de disbalans tussen omega 3 en 6?


Sinds 100 jaar is onze omega 6 enorm gestegen. Dit komt omdat veel meer mensen bewerkte producten zijn gaan consumeren zoals margarines, halvarine, kant en klaar maaltijden, (gefrituurde) snacks, sausjes, croissants, bewerkte notenpasta’s (pindakaas), gebak, koekjes etc. En in zo ongeveer al die producten wordt in de voedingsmiddelenindustrie gebruik gemaakt van goedkope, plantaardige omega-6 olie, zoals zonnebloem- en maisolie. Dit krijg je ook indirect binnen wanneer je vlees consumeert. Want ook de dieren krijgen dit binnen via hun voeding. De samenstelling van het veevoer is door de jaren heen namelijk sterk veranderd. De dieren krijgen nog zelden vers gras en andere wilde planten binnen. En die zitten juist boordevol goede vetzuren. Met een gezonde omega 3:6 verhouding.

Daarnaast komt vis steeds vaker uit kwekerijen en die krijgen niet de algen binnen die vissen normaliter in het wild eten. En die algen zitten juist vol met omega 3!


Omdat ons voedsel zo rijk is aan omega 6 gaat zelfs 2-3 x keer per week vette vis eten niet lukken om je weer in de gezonde verhouding van omega 6 en omega 3 te krijgen. Meer omega 3 en minder omega 6 is het enige dat een gezonde balans kan geven, zelfs als je vis- of algenolie supplementen slikt.

Wat zijn essentiële vetzuren?

Essentieel wil zeggen dat het lichaam deze vetzuren niet zelf kan aanmaken. Het moet dus via je voeding binnenkomen.


Van de omega 3 vet-familie is alfalinoleenzuur (ALA) essentieel en van de omega 6 vet-familie is linolzuur (LA) essentieel. Na het eten van omega 3 vetzuren en omega 6 vetzuren zet het lichaam deze om in andere verbindingen.


Het omega 3 vetzuur alfalinoleenzuur kan worden omgezet in EPA en DHA, en het omega 6 vetzuur linolzuur wordt omgezet in gammalinoleenzuur (GLA).


De omega-3-vetzuren die in vette vis zitten, zoals zalm, haring, makreel, sardines, zijn EPA en DHA. EPA en DHA kunnen in principe worden gemaakt uit de voorloperstof alfalinoleenzuur (ALA). Alfalinoleenzuur is het essentiële omega-3-vetzuur wat aanwezig is in lijnzaad-, chiazaad-, hennep-, walnoot-, en koolzaad(olie).


Helaas verloopt deze omzetting naar EPA en DHA niet altijd goed, waardoor deze kunnen worden beschouwd als essentiële omega-3-vetzuren. Wanneer je namelijk te veel voedsel met omega 6 vetzuren consumeert, zullen de enzymen gebruikt worden om de omega 6 (LA) om te zetten in GLA en zijn er geen enzymen meer over om de omega 3 (ALA) om te zetten in DHA en EPA. Ook door een een virale infectie komt de de omzetting naar EPA en DHA in het nauw.


Alle noten en zaden (olies) bevatten omega 6. Lijnzaad-, chiazaad-, hennep-, walnoot-, en koolzaad(olie) bevatten naast omega 6 ook grote hoeveelheden omega 3 (ALA) vetzuren. De voornaamste bronnen van omega 6 vetzuren zitten in zonnebloempitten(olie), maïs(olie), soja(olie), pinda(olie), margarines, halvarine, bak- en braadproducten, saffloerolie en druivenpitolie.


Waarom is omega 6 een essentieel vetzuur als het voor ontstekingen zorgt?


Ontstekingen zijn belangrijk, want ze zorgen ervoor dat infecties worden aangevochten. Denk maar aan koorts bij een griep. Maar wanneer een ontstekingsbevorderende werking te actief wordt, dan is de ontstekingsremmende werking van je omega 3 niet meer voldoende. We hebben omega 6 dus hard nodig maar we krijgen er gemakkelijk te veel vanbinnen.


Omega 3 bij slikken? Niet alleen bij een vegetarisch of veganistisch dieet!


Niet alleen bij een vegetarisch of veganistisch dieet is het extreem belangrijk om voldoende van deze essentiële vetzuren binnen te krijgen en dan voornamelijk het essentiële vetzuur DHA en EPA.

Wat betreft EPA en DHA zijn eigenlijk alleen zeedieren de grote leveranciers. Maar om aan de minimale behoefte van 300 mg DHA en EPA per dag te willen voorzien, zouden we onvoorstelbare hoeveelheden vis moeten vangen. Voor 7 miljard mensen zou dat 1.27 miljoen ton zijn per jaar. En dat terwijl de oceanen al jaren overbevist zijn. En omdat de omzetting van ALA naar DHA en EPA niet altijd goed verloopt en vele mensen te weinig ALA binnen krijgen en te veel omega 6, geld voor iedereen dat het belangrijk is om je DHA- en EPA-behoefte aan te vullen door een goede zuivere omega 3- olie.


Beste omega 3 aanvulling: Eqology omega 3 olie!


Deze olie heeft zoveel gezondheidsvoordelen op zijn naam dat het bijna niet op te noemen is. Samengevat is het goed je brein, hart- en bloedvaten, hormonen, ogen en huid.


Eqology visolie is MSC en CoC gecertificeerd en is afkomstig uit duurzame visserij-industrie. De olie is extra effectief vanwege de toegevoegde polyfenolen uit een koudgeperste, kwalitatief hoogwaardige extra vierde olijfolie, vitamine D3 en een frisse citroen- of sinaasappelsap. De olie is 100% natuurlijk en bevat geen toxische stoffen of zware metalen uit de vis.


Deze visolie wordt gehaald uit het afvalproduct (botten en organen) van vis die in de diepere wateren zwemmen van de Arctische zee. De in Noorwegen gevangen vis is bedoeld voor het consumeren in restaurants maar er wordt dus niets weggegooid. Er wordt dus geen extra vis uit de zee gehaald voor onze Eqology producten!


Wil jij graag starten met Eqology omega 3 olie? Stuur mij dan een berichtje. Ik kan je helpen om de juiste soort uit te kiezen en het voordeliger te maken voor je.


Vind jij het lastig om te bepalen of jij voldoende omega 3 binnenkrijgt? Via een bloedtest kunnen we zien hoe de verhouding tussen omega 3 en 6 is en of je voldoende omega 3 binnen krijgt. Daarnaast worden ook de andere vetzuren gemeten.

Klik op de link om je aan te melden: https://www.vitali-d.nl/voeding-dieet


Ook voor meer tips en andere vragen ben je van harte welkom voor een voedingsconsult!

Dit kan zowel online, telefonisch of bij mij in de praktijk in Eerbeek.


Gezonde groet,


© Dorthe


Vitali-D








189 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven