• Dorthe Live Peper

Hoe voorkom je griep en auto-immuunziektes?

Bijgewerkt: apr 17



Wat je moet weten is dat ons immuunsysteem nauw samenhangt met auto-immuunziekten en griep. Bij een auto–immuunziekte zijn er chronische ontstekingen in het lichaam. Een aantal bekende auto-immuunziekten zijn: ziekte van Hashimoto, ziekte van Graves, MS, Ziekte van Crohn, Colitis Ulcerosa, Coeliakie, Psoriasis, Lupus, Diabetes type 1, Reumatische Artritis, Ziekte van Addison.


Darmbacteriën en de invloed op je immuunsysteem

80 % van alle cellen van je immuunsysteem bevinden zich in het spijsverteringskanaal.

De darmbacteriën (darmflora) vormen in je darmwand een natuurlijke barrière tegen indringers. Goede bacteriën geven een soort antibiotische stoffen af om virussen en slechte bacteriën te doden. Deze bacteriën hebben dus een directe link met ons immuunsysteem.


Stel dat je darmflora verstoord is, dan kunnen de poortjes tussen de darmcellen open blijven staan. Hierdoor komen er slechte stoffen in je bloedbaan en dit lokt ontstekingsreacties uit. Deze conditie heet: leaky gut (lekkende darm).


Helaas is bij de meeste mensen de darmflora er slecht aan toe. Symptomen die daarbij horen zijn oa: een opgezette buik/ buikpijn, diarree, verstopping, winderigheid, eczeem, (voedsel)allergieën, huidproblemen, chronische vermoeidheid, migraine, depressie, spier- en gewrichtsklachten.


Vitaal door gevarieerde voeding

Elke bacterie in je darmen heeft zijn eigen functie in je gezondheid. Zoals het regelen van de immuniteit, het remmen van een ontsteking, het controleren van de bloedsuikerspiegel, het reguleren van honger en verzadiging, de afbraak en opname van voedingsstoffen, enz. Wanneer je eenzijdig eet, kan het gebeuren dat bepaalde bacteriën zoveel te eten krijgen dat zij andere bacteriesoorten gaan onderdrukken. Door gevarieerder te gaan eten, zullen zij in aantal afnemen en krijgen andere bacteriën de kans om zich te vermenigvuldigen.


Hoe lang eet jij nu al elke ochtend die boterham met ham of schaaltje granola met yoghurt?


Stress? Dit doet het met je spijsvertering

Tijdens stress wordt je spijsvertering tijdelijk stopgezet. Hierdoor maak je minder spijsverteringsenzymen en zoutzuur aan en kan je lichaam de voedingsstoffen niet goed verteren. Je lichaam kan daardoor de voedingstoffen niet goed opnemen en gaat dan de reserves aanspreken. Hierdoor kan je ook trek krijgen in zoetigheid. Je lichaam snakt naar nieuwe energie!


Voedingsmiddelen die niet goed verteerd worden zullen tot gisting overgaan en ontstekingsreacties veroorzaken. De verhoogde ontstekingsactiviteit vertraagt de stofwisseling zodat bijv. gewichtsverlies onmogelijk is. Het kost je immuunsysteem veel energie om deze ontstekingen tegen te gaan. Dit gaat ten koste van de energielevering aan andere systemen (spieren en hersenen).


Wist jij dat je met de juiste voeding stress kunt verminderen? Ook is het belangrijk om je trauma’s te verwerken. Deze liggen aan de oorsprong van het ontstaan van stress.


Nog meer tips om je darmflora te verbeteren zijn oa:

  • Vezels uit groenten en fruit. Je dikke darmbacteriën leven op vezels en produceren boterzuur, dit is een energiebron voor de darmslijmvliescellen. Het boterzuur remt chronische darminfecties en herstelt beschadigt DNA, daardoor houdt het de darm gezond.

  • Vermijd geraffineerde suikers. Schimmels en slechte bacteriën houden van suikers. Hierdoor worden ze gevoed en kunnen ze groeien. Daarom is het belangrijk om enkel natuurlijke suikers uit groenten en fruit te eten.

  • L-glutamine: brandstof voor darmepitheelcellen en witte bloedcellen.

  • Zink: belangrijk mineraal bij de vorming van slijmbekercellen en voor de weerstand bij ontstekingen.

  • Vitamine A: voor vernieuwing van de slijmvliezen.

  • Gefermenteerde voeding: voor het herstellen en verbeteren van de darmflora. Denk aan zuurkool, tempeh, kefir, miso etc.

  • Vermijd grote hoeveelheden gluten en lactose. Deze kunnen lastig zijn om te verteren en kunnen daardoor ontstekingen veroorzaken.


Ben jij regelmatig verkouden/grieperig of kamp je met een auto-immuunziekte? Wil je meer tips voor een gezonde darmflora? Of ervaar je stress en wil jij de regie nemen over je eigen gezondheid en vitaliteit?


Stuur me gerust een mailtje: dorthelive@gmail.com of bel naar: 06-1762 0036


Van harte welkom!


© Dorthe

Vitali-D



Recente blogposts

Alles weergeven