• Dorthe Live Peper

Goed slapen begint bij tryptofaan

Bijgewerkt: mei 11




Tryptofaan is een eiwit (aminozuur) die in diverse voedingsmiddelen zit.


Waar zit het in?

  • Zoete aardappel

  • Bananen (bevat ook serotonine)

  • Haver

  • Peulvruchten

  • Eieren

  • Noten, zaden en pitten

  • Spinazie

  • Bruine rijst

  • Gedroogde dadels en pruimen

  • Gojibessen

  • Tofu

  • Cacao (bevat ook serotonine)

  • Kersen, kiwi en avocado bevatten ook serotonine

Tryptofaan heeft vitamine B3, B11, magnesium en calcium nodig om omgezet te kunnen worden in 5HTP. En 5HTP is weer de voorloper van serotonine. Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Om deze omzetting goed te laten verlopen hebben we voldoende zon/daglicht, voldoende T3 (schildklierhormoon), progesteron en beweging nodig.


Als al deze stappen goed verlopen, dan wordt er in de avond van serotonine, melatonine gemaakt. Dit is het slaaphormoon. Wanneer jij door voldoende melatonine in je diepe slaap komt, wordt er in je lichaam groeihormoon aangemaakt. Dit zorgt voor herstel van al je cellen waardoor je minder snel veroudert.


Bij een tekort aan melatonine val je dus moeilijker is slaap. Depressie en angsten zijn eveneens gevolgen van een tekort aan serotonine. Gezien serotonine invloed heeft op je stemming kan een chronisch tekort eraan uiteindelijk leiden tot een depressie.


Wanneer je stress ervaart dan is de vraag naar cortisol en adrenaline hoog. Dit heeft tot gevolg dat er te weinig dopamine, serotonine en melatonine aangemaakt wordt, omdat alle cofactoren opgaan aan de productie van cortisol en adrenaline.

Uiteindelijk hebben alle processen met elkaar te maken en zijn een aantal dingen hierin noodzakelijk. Namelijk:

  • Overdag: voldoende daglicht/zon

  • Voor het slapen: maak je kamer echt donker. Hoe donkerder hoe beter. Door blauw licht denkt je brein dat het nog het begin van de dag is. Hierdoor wordt er minder melatonine aangemaakt.

  • Gevarieerde gezonde voeding

  • Een gezonde spijsvertering/darmflora om deze voedingsstoffen om te zetten

  • Serotonine wordt voor een groot deel in de darm aangemaakt. Een goede vertering staat dan ook aan de basis van een goede slaap.

  • Stress voorkomen (trauma verwerken).

  • Voldoende bewegen, maar niet te intensief. En vooral niet intensief sporten in de avond. Dit maakt namelijk extra cortisol aan wat weer remmend werkt op je melatonine productie.

  • Geraffineerde suikers, vetten, conserveringsmiddelen en smaakversterkers, vermijden. Het kost je lichaam veel vitamines en mineralen om deze stoffen te verwerken.

Heb je stress en slaap je regelmatig slecht of word je vermoeid wakker?

Als voedings- en stress/burn-out coach help ik je hier graag bij.


Van harte welkom!


© Dorthe

Vitali-D

Recente blogposts

Alles weergeven