• Dorthe Live Peper

Oefening tegen corona-stress

Bijgewerkt op: 23 sep.

Momenteel ervaren vele mensen stress door de coronacrisis. De angst voor het virus, angst voor de dood of angst om een geliefde te verliezen, zo ook twijfel, onzekerheid en frustratie over de maatregelen.


Velen ervaren ook stress rondom de maatregelen op het werk. De dwang om je te laten vaccineren kan ook stress en angst veroorzaken. En wanneer je langdurig stress ervaart, komen er voortdurend stresshormonen vrij. Dit kan voor chronische ontstekingsreacties zorgen en onderdrukking van je immuunsysteem. Het gevolg hiervan is een verhoogde kans op ontstekingen en ziekte en zo kun je extra gevoelig worden voor het virus.


Wil je weten wat voor invloed stress heeft op je immuunsysteem? Ga dan naar mijn blog:

https://www.vitali-d.nl/post/hoe-corona-stress-ons-immuunsysteem-verzwakt


Hoe om te gaan met stresssituaties?

De weg naar een gezond lichaam en een gezonde geest is meer dan het toepassen van een “happy meditation” en “positive thinking”. Soms moet je ook door de pijn heen. Durf naar de pijn te kijken, het te voelen en te erkennen. Sta jezelf toe dat sommige situaties en gevoelens lastig voor je kunnen zijn. Vanuit die plek kan je leren aanvaarden en accepteren en kan je stoppen met vechten.


Je lichaam geeft signalen af wanneer je je geestelijk of lichamelijk niet goed voelt. Het is belangrijk om de dingen die je overkomen in het leven te verwerken en een plekje te geven of los te laten. Loslaten klinkt eenvoudig, maar dat is het vaak niet. Daarom deel ik graag een oefening die je hierbij zou kunnen helpen.



Oefening:

Ga met gesloten ogen liggen en ervaar bewust waar in het lichaam weerstand, spanning of een ander onprettig gevoel zit: in buik, borst, nek, hoofd, rug of ergens anders. Misschien ervaar je emoties zoals boosheid, frustratie, zorgen, verdriet en/of angst. Maak contact van binnenuit met die weerstand en/of emotie, geef het ruimte. Visualiseer het door naar die emotionele pijn toe te ademen en het vervolgens uit te ademen. Misschien kan je niet meteen alle weerstand loslaten, maar je kunt deze oefening net zo vaak doen als je wilt. Zo ruim je steeds meer negatieve energie op.

Om innerlijke rust te creëren zijn meditatieoefeningen belangrijk. Je leert je gedachten en emoties te observeren. Je neemt waar dat je emoties hebt, maar ze niet bent.

Vind je het nog lastig om contact te maken met je gevoel? Ook dat is oke. Alleen dat al signaleren is mooi. Probeer jezelf niet te veroordelen, maar wees mild door het te accepteren dat het voor nu nog even niet lukt.


Door een coachingstraject te volgen, kun je leren om contact te maken met jezelf. Zo kun je ook leren omgaan met stressvolle situaties.


Als stress en burn-out coach kan ik je hierbij ondersteunen. Wees welkom voor een kennismakingsgesprek!


Warme groet,

© Dorthe


Meer informatie of aanmelden kan hier:

https://www.vitali-d.nl/stress-burn-out

173 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven