• Dorthe Live Peper

Verzuring: de oorzaak van de meeste welvaartsziektes

Bijgewerkt: apr 20

Verzuring kan leiden tot de volgende ziekten: suikerziekte, jicht, leverziekten, gal-, nier- en blaasstenen, aderverkalking, hartstoornissen, hoge bloeddruk, verstopping, bronchitis, astma, migraine en kanker.


Hoe verzuurt je lichaam?

Een dieet dat overwegend uit dierlijke voedingsmiddelen bestaat, zoals melkproducten of vlees, betekent een overschot aan zuurhoudende voedingsmiddelen. Zoete gerechten met industriële suikers of kunstmatige toevoegingen, zoals conserveringsmiddelen of smaakversterkers, zorgen ook voor een stijgende zuurtegraad in het lichaam. Verzuring treedt ook op bij weinig lichamelijke beweging, negatieve gedachten, stress en zorgen.

Het lichaam regelt de zuurgraad met de longen of via de nieren. Heb je schade aan je longen door bijvoorbeeld COPD? Of heb je een verminderde longfunctie door bijvoorbeeld ernstige slaapapneu? Dan kan er ook verzuring ontstaan. Het is dus belangrijk dat deze 2 organen goed functioneren om het overschot aan zuren te kunnen uitscheiden.


Door verzuring ontstaan ontstekingen in het lichaam. Zodra er een ontsteking plaatsvindt komt het immuunsysteem in actie dmv lymfocyten. De lymfocyten gebruiken glutamine om de ontstekingen te lijf te kunnen gaan. Glutamine is een aminozuur wat in de darmwand voorkomt. Wanneer er veel lymfocyten in actie zijn wordt glutamine aan de darmwand onttrokken. Hierdoor gaat de kwaliteit van het darmslijmvlies achteruit. Allergieën of intoleranties kunnen zo ontstaan. Bij allergieën ontstaan allergenen die ook weer ontstekingsreacties veroorzaken waardoor je dus nog meer beschadiging van het darmslijmvlies krijgt.


Als je lichaam verzuurd zal je systeem proberen om de verzuring tegen te gaan. Dit gebeurt door bepaaldebasische mineralen en sporenelementen zoals calcium, magnesium, zink en mangaan uit je botten, haren en nagels te halen. Op die manier kan het de zuren in je lichaam neutraliseren. Gevolg hiervan is botontkalking, haaruitval en nagels die snel breken.


Zuren die je niet kwijt kunt, worden opgeslagen in je lichaam, vooral in je bindweefsel. Het is maar net wat je zwakste plek is, daar zullen je klachten zich openbaren.


De meest voorkomende symptomen van verzuring zijn:

  • Vermoeidheid, traagheid en uitputting (CVS, burn-out)

  • Hoofdpijn, concentratieproblemen

  • Spier- en gewrichtspijn (fibromyalgie, reuma/artritis/artrose)

  • Spijsverteringsproblemen en (brandend maagzuur, PDS)

  • Vocht vasthouden of gewichtstoename

  • Vieze adem en onaangename zweetlucht

  • Problemen met huid, haar en nagels (eczeem, psoriasis, acne, cellulitis)


Sterk basenvormend:

Groenten, fruit, kiemen, aardappelen en kruidenthee.


In sommige tabellen staat dat soja basenvormend is, maar soja is zeer rijk aan purine (wordt omgezet in urinezuur) en zwavel/fosforhoudende eiwitten. Daardoor is het een sterke zuurvormer.


Sterk zuurvormend:

Koffie, alcohol, medicijnen, roken, geraffineerde producten, vlees, vis, gevogelte, eieren, wild en soja.


Het is niet zo dat ‘zure’ voedingsmiddelen per definitie ongezond zijn. Vis, granen en peulvruchten leveren een zuuroverschot, maar zijn waardevolle voedingsmiddelen. Waar het om gaat is dat het evenwicht in het lichaam niet verstoord wordt.


Het meest optimale voor je lichaam is 80% alkaliserende voeding (dus veel groente) en 20% verzurende voeding.





Let op!

Zodra je het eten slecht kauwt, te veel eet en tijdens stress eet, verandert de uitwerking van elk base-leverend voedingsmiddel! Voedingsmiddelen kunnen dan in de darm tot gisting overgaan. Zo heeft een basische voeding toch een verzurende uitwerking.


Voor een goede pH-balans is ook een gezonde spijsvertering en darmflora nodig. Dit is ook je beste verdediging tegen ontstekingen. 80 % van alle cellen van je immuunsysteem bevinden zich namelijk in het spijsverteringskanaal. Het nuttigen van voldoende groente en fruit helpt hierbij. Evenals voldoende beweging en ontspanning.

Wat kan je nog meer tegen verzuring doen?

  • Gebruik overwegend basische voeding en beperk de hoeveelheid zuurvormend voedsel.

  • Dus: minder/stop met het eten/drinken van geraffineerde suikers, vetten en alcohol.

  • Begin de dag met een groot glas lauwwarm water met citroensap. Je helpt zo de verzamelde zuren af te breken. Begin je met koffie of zwarte thee, dan jaag je de zuren het bindweefsel weer in.

  • Stress voorkomen = trauma verwerken. Zure gedachtes verzuren het lichaam!

  • Zorg voor voldoende ontspanning. Begin met Yoga, ga naar de sauna of neem een bad met epsomzout/magnesium, dit werkt ook extra ontzurend! Ga niet te vaak of te lang in de sauna en zorg dat je daarna je mineralen weer aanvult!

  • Een sapvastenkuur ontzuurt en kan ook helpen om een gezonder eetpatroon op te pakken.

  • Goed kauwen en inspeekselen, ook de dranken! En eet niet meer nadat het verzadigingsgevoel is bereikt, zodat de verzurende darmgisting wordt tegengegaan.

  • Neem dagelijks veel beweging en het liefst in de frisse buitenlucht. Op die manier wordt koolzuur (‘zuren’) uitgeademd via de longen.

  • Test of je voldoende maagzuur aanmaakt.

  • Neem eventueel supplementen met basische mineralen en sporenelementen zoals calcium, magnesium, zink en mangaan. Deze neutraliseren de zuren in je lichaam.

  • Stop met roken! (Nicotinezuur)

Wil je meer informatie over ontzuren, een gezonde darmflora en het omgaan met stress? Als voedings- en stress/burn-out coach help ik je hier graag bij.

Tijdens een intake maak ik een uitgebreide analyse van jouw anamnese. Op die manier krijg je een duidelijk beeld van hoe de verzuring ontstaan is. Ik geloof dat ieder mens uniek is, dus samen kijken we naar wat voor jou werkt.


Van harte welkom!


© Dorthe

Vitali-D

Recente blogposts

Alles weergeven