• Dorthe Live Peper

Beweging zorgt voor meer goede darmbacteriën

Bijgewerkt: mei 2



Ook voeding, suppletie, stressreductie helpen je darmflora optimaliseren. Maar het inzicht dat beweging een rol speelt in de samenstelling en diversiteit van de darmflora, is voor veel mensen nog onbekend.


Maar waarom zijn die goede darmbacteriën zo belangrijk?

Je darmen zijn veel meer dan een voedselverwerkingsfabriek. Darmbacteriën bieden ondersteuning aan het immuunsysteem, helpen je bij de spijsvertering, maken vitaminen en hormonen aan, dragen bij aan het ontwikkelen van bepaalde vetzuren, dragen bij bij aan het verminderen van voedselallergieën en houden de zuurgraad laag in de darmen. Hierdoor kunnen ‘slechte’ bacteriën minder goed functioneren. Bacteriën vervullen dus vele belangrijke functies in je darmen. Hoe beter jij voor hen zorgt, des te beter jij je zult voelen.


Hieronder een aantal voordelen van bewegen op je darmflora:

  • Het zorgt voor een betere doorbloeding van het lichaam, waaronder in de darm. Dit zorgt weer voor een betere toevoer van nutriënten en als gevolg daarvan een betere darmfunctie. Voedingsstoffen worden hierdoor beter opgenomen.

  • Het heeft een gunstig effect op de motiliteit, waardoor de faeces niet te lang in het lichaam blijft zitten. Dit voorkomt rotting en gisting van voeding die te lang in de darm blijft zitten.

  • Beweging vergroot ook de diversiteit van je darmbacteriën, wat weer een gunstig effect heeft op je immuunsysteem.

  • Het stimuleert bacteriën om meer butyraat (boterzuur) aan te maken. Dit geeft oa energie aan de darmcellen en heeft een ontstekingsremmende werking.

  • Een gezonde darmflora zorgt voor een optimale aanmaak van neurotransmitters. Deze hebben een grote invloed op ons humeur en hoe wij ons goed voelen.


Overdreven veel of lang sporten kan daarentegen een negatieve invloed hebben op je darmflora. Hierdoor komen stress hormonen vrij. Deze zorgen weer dat “slechte” bacteriën makkelijker kunnen groeien. Maak het dus niet te gek en zorg voor balans tussen inspanning en ontspanning.

Hoe vaak beweeg jij in de week?

Wist je dat ook voor de enthousiaste sporters langdurig stil zitten ongezond is? Heb je een kantoorbaan? Probeer dan iedere twintig minuutjes even op te staan en een rondje om je bureau te lopen. Ook kun je bewegingsoefeningen doen terwijl je zit: rol met je schouders, beweeg je hoofd, etc.


Vind je het lastig om in beweging te komen? Graag help ik je vitaler te voelen!


Van harte welkom!


Dorthe

www.vitali-d.nl


Recente blogposts

Alles weergeven